•   Piątek, 10 kwietnia 2020
Lifestyle

Klucz dynamometryczny - gdzie znajdzie zastosowanie?

Klucz dynamometryczny to narzędzie, które powinno znaleźć się w każdym z warsztatów samochodowych. To również niezbędny sprzęt dla każdej osoby, która dokonuje samodzielnych napraw auta. Nawet tych, które nie wydają się nazbyt skomplikowane. 

W dobrze funkcjonującym warsztacie samochodowym winno znajdować się minimum kilka różnych kluczy dynamometrycznych, o różnym zakresie dokręcenia. Niemniej jednak, praktyka pokazuje zupełnie coś innego. Wiele części w warsztatach dokręca się ,,na oko", co może spowodować problemy w przyszłości. 

Dobrej jakości klucz dynamometryczny możemy nabyć już za kilkadziesiąt złotych. To niewielka cena, jeżeli brać pod uwagę porównanie jej z cenami innych elementów wyposażenia warsztatów samochodowych. 

Czy korzystanie z klucza dynamometrycznego jest skomplikowane?

Na pewno nie, bowiem poradzi sobie z tym nawet amator. To co może być problematyczne? Z pewnością dostępność informacji technicznych, za które trzeba będzie zapłacić. W zależności od wybranego importera pojazdu, trzeba albo opłacać abonament lub opłacać każdą kolejną godzinę dostępu do takich informacji. Na rynku dostępne są również programy warsztatowe, w których pogrupowano dane dotyczące wielu aut. Jak zatem korzystać z klucza dynamometrycznego? Na kluczu należy ustawić odpowiedni moment dokręcania. Kiedy śruba zacznie stawiać właściwy opór, słychać charakterystyczne metaliczne kliknięcia. W starszych typach klucz znaleźć można skale i strzałki. W takim wypadku konieczne jest obserwowanie wychylania się strzałki, która wskazywać będzie w ten sposób aktualny moment przykręcenia. Trzeba również pamiętać o fakcie, iż jeśli zignorujemy kliknięcia klucza dynamometrycznego, lub też wychylenie strzałki, możemy zerwać śrubę. 

Naprawa samochodu – kiedy niezbędny staje się klucz dynamometryczny?

Zwykle na temat klucza dynamometrycznego mówi się w przypadku montowania felg (przykładowo w czasie wymiany opon na sezon, w czasie zakładania kół). Moment dokręcania kół powinien wynosić od 80 do 120 Nam, w zależności od modelu, auta, założonej w nim felgi i tak dalej. 

Często spotykany jest także klucz dynamometryczny do świec. Wymiana tego elementu to czynność, którą powinno się wykonywać co 30-60 tysięcy kilometrów. Dokładne dokręcenie świec zapłonowych z zastosowaniem tego klucza zapobiegnie tak zwanym przedmuchów, nie pozwoli na ewentualne ukręcenie świecy i ułatwi jej późniejsze zdemontowanie. 

Samodzielna wymiana rozrządu razem z towarzyszącymi mu elementami także wymaga użycia klucza dynamometrycznego. Poza tym, trzeba również mieć na uwadze blokady rozrządu i bezwzględny nakaz zastosowania się do znaków i cech. Klucz dynamometryczny staje się niezbędny w momencie odpowiedniego dokręcania napinacza od paska rozrządu i koła masowego rozrządu. 

Klucz dynamometryczny przyda się również w chwili, kiedy konieczna stanie się wymiana zużytego koła pasowego wału korbowego, które napędza pomocnicze urządzenia, jak na przykład sprężarkę klimatyzacji i alternator. Koło to musi być dokręcone z właściwym momentem obrotowym. 

Zobacz również

Komentarze (0)

Zostaw komentarz ⇾